Peter Bergsma
Of mice and men
Amsterdam: Uitgeverij Van Oorschot, 2018
135 p.
9789028280953 (hardback)

De gezworen kameraad

Er zijn een aantal Grote Verhalen die je onvermijdelijk tegenkomt als je over het Amerika van de voorbije eeuw praat. Een ervan is de opkomst van Californië als een Amerikaanse tuin van Eden, een vruchtbaar land dat een hele natie voorzag van fruit, groente en Hollywoodfilms. Een ander is de Grote Depressie en de Dust Bowl van de jaren 30, toen een miljoen Amerikanen de droogte in het Midwesten ontvluchtten om als dagloners op Californische ranches te zwoegen. Leg die verhalen samen en je hebt de ingrediënten voor een roman van John ­Steinbeck.

De druiven der gramschap, Ten oosten van Eden en Muizen & mensen: ze spelen zich af in wat ­'Steinbeck Country' genoemd wordt, de Salinasvallei ten zuiden van San Francisco. John Steinbeck (1902-1968) werd er geboren en werkte er tijdens schoolvakanties op de ranches. Hij was een nette middenklassejongen tussen arme migranten en dagloners, maar hij sloeg alles wat hij zag op in zijn hoofd en hart. De eenzaamheid van de rondtrekkende mannen, de uitzichtloosheid van een leven zonder eigen plek, het armoedige taaltje dat voorbijging aan de diepere zielenroerselen. En de weinige pleziertjes: bordeelbezoek, whisky, een rondje kaarten.

Eén man in het bijzonder bleef hem bij. Een hulk van een man, met 'een vormeloos gezicht en fletse ogen. Hij liet zijn voeten een beetje slepen, zoals een beer zijn poten'. Die man kent de hele wereld als Lennie Small. Hij kreeg zijn eigen novelle, Muizen & mensen (1937). En wie Steinbeck kent, weet: het loopt niet goed met hem af…Lees verder

De slimme George en de mentaal zwakke Lennie trekken door de Verenigde Staten op zoek naar werk. Hun doel is ooit een kleine boerderij te hebben. Lennie kent zijn eigen kracht niet, heeft een zwak voor pluizige beestjes, maar knijpt ze vaak dood. Ze moeten geregeld weer vertrekken, omdat Lennie verkeerd begrepen wordt. Dan vinden ze werk op de boerderij van Curley's vader. Curley zelf is een driftkikker met een mooie, flirtende vrouw. Als zeijn vrouw Lennie haar haar laat strelen, wordt hij hardhandig. Zij gilt en Lennie, geschrokken, doodt haar, net als menig konijntje. Om Lennie een lynchpartij te besparen, lokt George hem weg en schiet hem dood, als daad van vriendschap. Indertijd een controversieel boek, maar wel onmiddellijk herkend als meesterwerk en de doorbraak van Steinbeck (1902-1968, Nobelprijs 1962). Belangrijk boek, in een nieuwe frisse vertaling. Aanbevolen.

Over John Steinbeck

John Ernst Steinbeck (Salinas (Californië), 27 februari 1902 – New York, 20 december 1968) was een Amerikaans auteur die in 1962 de Nobelprijs voor Literatuur won. In de loop van zijn carrière schreef Steinbeck zevenentwintig boeken: zestien romans, zes non-fictieboeken en vijf bundels met korte verhalen.

Stijl en thema's

Steinbeck schreef in een naturalistische/sociaal-realistische stijl, vaak over arme mensen uit de arbeidersklasse. Zijn werk The Grapes of Wrath (De druiven der gramschap) vertelt het verhaal van de Joads, een arme familie uit de Amerikaanse staat Oklahoma tijdens de "Dust Bowl", hun tocht naar de staat Californië en de problemen die ze daarbij ondervinden. De roman stelt op een indringende manier het immigratievraagstuk aan de orde en wordt gezien als een verdediging van de armen tegen de rijken.

East of Eden is waarschijnlijk het belangri…Lees verder op Wikipedia