Een recalcitrante Belgische hoofdinspecteur wordt toegevoegd aan de Nederlandse AIVD om een onderzoek in te stellen naar de zich uitbreidende macht van een zeer rijke Rus.
Absint
Guido Eekhaut
Amsterdam: Mynx, 2009
336 p.
9789089680747

Banken zijn lang niet meer de achtenswaardige instellingen van weleer. Guido Eekhaut was personeelsvertegenwoordiger van de in moeilijkheden verkerende Fortisbank en al weet hij misschien niet alles over malafide bankpraktijken, dan toch genoeg om er een geloofwaardige en spannende plot rond te schrijven.

Hoofdpersonage inspecteur Walter Eekhout wordt door zijn oversten in Brussel uitgeleend aan politionele en gerechtelijke instellingen in Amsterdam om poolshoogte te krijgen van de criminele invloed van de Russische maffia in het bankwezen. De man die ze met argusogen volgen is de Russische tycoon en zakenman Keretsky, die een pakket aandelen heeft gekocht van de Fabna-bank teneinde voet aan wal te krijgen in de Europese financiële wereld en wiens belangen in Nederland worden behartigd door Tarkovsky, een duistere figuur met criminele contacten. De link tussen het bankwezen en de Russische maffia vertegenwoordigt één verhaallijn, een tweede lijn die wordt uitgezet is die van d…Lees verder
De recalcitrante Belgische hoofdinspecteur Eekhaut wordt toegevoegd aan de Nederlandse AIVD om een onderzoek in te stellen naar de zich uitbreidende macht van een zeer rijke Rus. Als een lijst donateurs van een populaire rechtse politieke partij wordt gestolen, stuurt de Rus een moordenaar achter de dief aan. In het kat-en-muisspel dat volgt, wordt geweld niet geschuwd en vallen er onschuldige slachtoffers. Aantrekkelijk geschreven, spannend verhaal met aansprekende karakters waardoor de doelgroep (liefhebbers van spannende verhalen) zich snel thuis zal voelen. Het taalgebruik is niet moeilijk en de verhaallijnen (die soms wat veel woorden nodig hebben) hebben een knipoog naar de Nederlandse politiek van Verdonk. De opvallende gifgroene kaft verwijst naar de kleur van het drankje dat de titel draagt van dit boek. Paperback met normale druk.

Over Guido Eekhaut

CC BY-SA 4.0 - Foto van/door DirkVE

Guido Eekhaut (Leuven, 1954) is een Vlaams auteur van misdaadromans, speculatieve fictie en literaire fantasie.

Hij publiceerde een vijftigtal boeken bij grote en kleine uitgeverijen in Vlaanderen en Nederland. Zijn kortere proza werd onder andere gepubliceerd in De Gids, Maatstaf, SIC, De Brakke Hond, Lava, en vele andere tijdschriften. Verhalen verschenen en verschijnen ook in vertalingen, onder andere in de VS, Duitsland, Polen, Roemenië, China, Italië, Argentinië en Denemarken.

Als journalist schreef hij voor de De Tijd (België), Intermediair, De Standaard, Knack en Bizz. Hij levert tevens essays aan een aantal literaire en politieke tijdschriften, waarin hij zich voornamelijk met geopolitiek, ideologie en geschiedenis bezighoudt. In de jaren tachtig schreef hij daarenboven hoorspelen, waarvoor hij bekroond werd. Ook verscheidene van zijn verhalen werden bekroond met literaire prijzen. Een van zijn eerste romans, De Ci…Lees verder op Wikipedia